Konsola KingMaster DH1997 to jeden z dziesiątek klonów popularnych w latach ’90 konsolek „Brick Game”. Są to Chińskie tanie konsole przenośne, które w tamtych latach zastąpiły dotychczasowe „Ruskie jajka” i inne bardzo proste gry elektroniczne.
Szersza perspektywa — konsole GameBrick
Bezpośrednią konkurencją GameBrick’ów była konsola Nintendo GameBoy Advance, która, choć oferowała nieporównywalnie większe możliwości, to była również nieporównywalnie droższa. Z tego powodu wiele osób nie mając dostępu do GBA chętnie kupowało BrickGame’a, który przecież i tak był rewelacyjnie innowacyjnym urządzeniem i pozwalał cieszyć się rozgrywką podczas długich podróży pociągiem oraz innych wakacyjnych wyjazdów.
BrickGame występował (i nadal występuje) w dziesiątkach czy nawet setkach różnych kolorów, odmian, wariantów zainstalowanych gier, kształtów obudowy, stąd też trudno zebrać w jednym miejscu informacje na temat całej rodziny tych chińskich konsol. Z tego też powodu skupię się na dokładnie tej odmianie, którą posiadam.
Mój model (jeżeli mnie pamięć nie myli) został mi kupiony przez moich rodziców podczas oczekiwania na pociąg, w kiosku w przejściu podziemnym stacji Poznań Główny, zapewne gdzieś pomiędzy 2000, a 2003 rokiem.
Budowa urządzenia
Konsola składa się z dwóch części, a patrząc na nią od boku, przypomina budową ogrodowy leżak (mniej więcej w 3/4 swojej długości jest łamana niczym oparcie wspomnianego leżaka).
Front
Górna część zawiera ekran i kolorowe nadruki mające zwiększyć atrakcyjność urządzenia. Można ją pochylać: od całkowicie płaskiej powierzchni konsoli, aż do ~30° odchyłu ekranu. Dolna część zawiera zestaw przycisków potrzebnych do obsługi konsoli, takich jak włącznik, przyciski kierunkowe, włączenia lub wyłączenia dźwięku, a także multifunkcyjny największy przycisk mający różne zastosowanie w zależności od aktualnie wybranej gry.
Tył
W górnej części znalazł się jeden niewielki głośnik, na dole zaś gniazdo na dwie baterie AA.
Głośnik
Baterie
Obudowa
Obudowa to szary plastik przykryty farbą, która po latach (i nie tak częstym użytkowaniu) starła się na w wielu miejscach. Sam plastik również łatwo jest zarysować.
Głośnik
Konsola wyposażona jest w jeden głośnik, który gra dość rozbudowaną, lecz charczącą melodyjkę. Jest on umieszczony od tyłu, za ekranem urządzenia.
Przyciski
Przyciski chodzą miękko, część z nich nie ma wyczuwalnego skoku czy poziomu aktywacji.
Ekran
Ciekłokrystaliczny wyświetlacz wyświetlający 10 x 20 kwadratów, z nadrukowanymi liniami wyznaczającymi obszar realnego pola, na którym toczy się rozgrywka. Poza wyznaczonym prostokątem wyświetlają się wskaźniki punktacji, poziomu gry, jej prędkości lub też (w przypadku Tetrisa) następnych spadających bloków.

Pakiet predefiniowanych gier
W pamięci urządzenia na stałe zapisany jest pakiet kilku dostępnych gier. Już spoglądając na obudowę, widzimy, że znajdziemy tutaj grę w czołgi oraz samolo… Właściwie samolotów tu nie znajdziemy. Zatem w co można na tym zagrać?
Po włączeniu konsoli wita nas menu, w którym zmieniając literę oraz cyfrę wpływamy na uruchamianą grę, przy czym:
- LITERA (od A do Z) oznacza wybieraną grę (jest to kilka gier powtarzających się na różnych literach),
- CYFRA (od 01 do 99) oznacza wariant gry, najczęściej zwiększa jej prędkość odtwarzania.
Konsola dumnie głosi „1997 in 1” i choć gier jest tu sporo (ich ilość pojawia się w finalnej liczbie jako pojedyncza cyfra), to jednak zamiast oczekiwanych 1997 gier dostajemy ich dokładnie dziewięć. Każdą z nich możemy utrudnić, wybierając inną wartość liczbową w menu wyboru gry (zazwyczaj im wyższa wartość, tym większe tempo gry).
Gry możliwe do uruchomienia
Gra A: Czołgi
Wcielamy się w czołgistę, starając się zestrzelić czołgi wroga, zanim on zestrzeli nas. Poruszamy się góra/dół/prawo/lewo. Każdy czołg jest niszczony po jednym trafieniu (w tym również nasz).
Gra B, X: Snake
Standardowy Snake, w którym zjadając kolejne cegiełki, stajemy się coraz dłuższym wężem, a w trakcie rozgrywki staramy się nie zjeść samego siebie, ale za to zjeść jak najwięcej cegiełek.
Gra C, Z: Frogger
Standardowy Frogger, w którym musimy dotrzeć cegiełką z dołu ekranu na górę, uważając, aby nie przejechały nas pojazdy na drodze.
Gra D, T: „Strzelanie do opadających cegiełek”
Z góry powoli opuszcza się na nas całe połacie cegiełek, a my jako jedna cegiełka u dołu ekranu możemy poruszać się w prawo i w lewo, a także strzelać w górę. Celem gry jest zestrzelenie górnych cegiełek i nie dopuszczenie, aby dotknęły dolnej krawędzi ekranu. Przy zestrzeleniu strącamy średnio 1-2 cegiełki w danej kolumnie, przy czym można strzelać serią.
Gra E, V: Breakout
Poruszamy w prawo lub lewo paletką zawieszoną u dołu ekranu. W ten sposób odbijamy piłeczkę, która lecąc w górę, strącając kolejne kafelki, odbija się i wraca w dół. Celem gracza jest zbić wszystkie kafelki, nie dopuszczając do wypadnięcia piłki poza dolną krawędź ekranu.
Gra F, U: „Gra w samochody”
W tej grze sterujemy prawdziwą wyścigówką! Mając do dyspozycji dwa pasy ruchu, musimy omijać inne jadące wolniej pojazdy. Im wyższy poziom gry tym nasz samochód porusza się szybciej i tym trudniej nie zderzyć się z innym samochodzikiem. Przyciskiem „TURBO” możemy dodatkowo przyspieszać nasz samochód.
Gra G, W: „Strzelanie do opadających pojedynczych cegiełek”
Wariacja gry D, lecz w tym przypadku u góry ekranu znajduje się duży blok, z którego kolejno odrywają się dwie lub trzy małe cegiełki. Celem gracza jest ich zestrzelenie, zanim dotkną dolnej krawędzi ekranu.
Gra H, Y: „Gra w otwierane kwadraty?”
Właściwie trudno napisać jakieś rozsądne podsumowanie tej gry: na ekranie widzimy cztery kwadraty, które losowo „otwierają się”, a gracz musi w krótkim czasie wybrać otwarty kwadrat przyciskami kierunkowymi i zaakceptować klikając przycisk akcji.
Gra I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S: Tetris
Standardowy Tetris, w którym musimy układać spadające z góry klocki w ten sposób, aby tworzyły linie i znikały, nie dopuszczając jednocześnie do tego, aby klocki dotknęły górnej krawędzi ekranu.
